Alacsony Tátra

Az idei közös családi kiránduláshoz célpontnak az Alacsony Tátrában való túrázást álmodtam meg. Sajnos időhiány miatt a húgomnak kellett megszerveznie. Az információ áramlás azonban nem volt teljesen az igazi, így egy barlang, vár és vízesés nézős autóból ki és be ugrálós kirándulást hozott össze. Még időben mondtam, hogy nem igazán hasonlít az alap elképzeléshez, így a hosszúnapra nézegetett túrákat is.

DSC_6712

Szóval szombat reggel korán kelés és indulás, mivel jó 7 és fél órányi autózás volt előttünk. Az első napra sok minden nem is jutott. Bekocsikáztunk az Alacsony Tátra Déményfalvi  (Demänovská dolina – Jasná) völgyébe. Két barlangra volt idő, így megnéztük a Déményfalvi-jégbarlangot (Demänovská ľadová jaskyňa), aminek a nagyrésze nem nagy szám, de az a 10 méter, ami tényleg jeges az igazán érdekes. A másik a Déményfalvi-cseppkőbarlang (Demänovská jaskyňa slobody). Ez igazán szép volt végig, pedig nem igazán vonzanak a barlangok, nem vagyok én törp, hogy a föld alá menjek.

DSC_6561 DSC_6564 DSC_6569 DSC_6571 DSC_6574

Innen irány le a városba Liptoszentmiklósra  (Liptovský Mikuláš), megkeresni az öreg Mackót, a Kassáról áttelepült szlovák magyar urat, akinél a szálásunkat töltöttük. Érdekes kis panzió volt, 130 éves tarokk kártyák lapjai bekeretezve a falon, mindenhol régi népi tárgyak… nekem tetszett.

Második napba kissé belenyúltam. Tesómnak volt sok túraterve, de egyik sem tűnt az igazinak, így inkább átnéztem a térképet és kitaláltam egy hőn áhított gerinctúrát, az Alacsony Tátra legmagasabb csúcsai közt. Másztam már hegyeket a Magas Tátrában, Erdélyben, Ausztriában, Szlovéniában, így inkább egy fotózgatós gerinctúra volt tervben, mintsem felfele menet. Ezért felvonóval felvitettük magunkat a Chopok melletti csúcsra, és onnan végig a gerincen, elsőnek fel a Chopokra, majd végig a Gyömbér (Dumbier) csúcsáig, majd vissza Chopok, irány a másik irányba a Derese felé. Sajnos oda nem értünk fel mert az utolsó libegőt el kellett érni lefelé.

Szóval 3 különféle felvonóval sikerült feljutni a hegy tetejére. És igaz a nagy felfele való hegymászás elmaradt, így is volt elég szint a túrában, és a köves talaj is nehezített. A libegő mellett rögtön ott van a Chopak csúcsa, ami olyan mintha egy nagyadag követ a hegy tetején összedobáltak volna, hogy felérjen 2000 felé. Éppen ezért különösebben meg sem hatott, sokkal szebb volt a többi csúcs, a gerincvonulat, és a többi hegy vonulatának képei két oldalt.

DSC_6596 DSC_6598 DSC_6599 DSC_6608 DSC_6618 DSC_6630

Többször is úgy éreztem magam, mintha a Gyűrű szövetségének forgatásán lennénk, nagyon hasonlónak találtam a tájat, mint a Móriába vezető utat, csak ez nem volt havas. Még egy nagyobb csapat holló is jött, lehettek vagy 40-n, mondtam is a többieknek, hogy Dúnföldi Crebainok, és hogy bújjunk el, mert Szarumánnak kémkednem, de valamiért nem vették komolyan… ??? Nem is értem. Rengeteg áfonya volt, feketéből még ettem is, meg nyíltak már a tárnicsok, aztán ezen kívül az élővilág nem volt oda fenn valami nagy szám. Még egy sólymot láttam átrepülni, de messze volt, nem tudom mi lehetett.

DSC_6646 DSC_6648 DSC_6653 DSC_6699 DSC_6672 DSC_6656 DSC_6673 DSC_6690 DSC_6683 

Fotózgatós, pihengetős családi túra lett, eléggé el is húztuk, de nagyon tetszett. Ráadásul Végig ZEMben voltam, nagyon jó érzés volt. Szabadnak éreztem magam és legszívesebben végig kőről, kőre ugráltam volna mint egy zerge.

A Gyömbér, már sokkal barátságosabb csúcs volt, jobban tetszett, és nagyon szép volt a kilátás a Magas Tátra messze sorakozó hegyeire. Rengeteg ember volt fenn a hegyen és készültek is futószalagon a csúcsfotók. Rengeteg legyel és jónéhány magyar is volt. Magyarok állítólag télen sokkal többen vannak, mert itt van Szlovákia legjobb sípályája. Nem véletlenül van rengeteg felvonó, és nem véletlenül fogják a következő téli olimpiának a síszámait itt rendezni.

DSC_6706 DSC_6717 DSC_6727 DSC_6734 DSC_6751 DSC_6760 DSC_6765 DSC_6771 DSC_6802 DSC_6804 DSC_6806

Pont az olimpia miatt, elég nagy építkezés is van. Ennek okán szinte érthetetlen, hogyan kerülnek hatalmas munkagépek fel a meredek hegy tetejére. A legnagyobb közülük egy darus Tátra volt. Meg is jegyeztem, hogy az a “magas Tátra” furán mutat itt az Alacsony Tátrában. (:

DSC_6868 DSC_6872 DSC_6875

Rengeteget lehet fotózni, imádtam az egészet úgy ahogy van. Ide is jó lenne egyszer visszajönni majd. Nézzünk még pár képet ami a Magyarok a világ 2000-esein túra alkalmából készültek:

DSC_6810 DSC_6813 DSC_6815 DSC_6820 DSC_6822 DSC_6825 DSC_6854 DSC_6856 DSC_6858 DSC_6881 DSC_6883

http://runkeeper.com/user/szvincze/activity/227240101?&tripIdBase36=3rajl1

Túra után még, hogy ne a szálláson kelljen ülni és pihenni, megnéztünk egy vízesést. A Lúčky vízesésben az az érdekes, hogy ez egy falu közepén található. Jó kis városi szökőkút…! (:

DSC_6908 DSC_6921

Harmadnap sajnos már irány haza. Itt is muszáj volt belenyúlnom a programba, gondoltam megmutatom écsanyáéknak az ősi várost, minden soproni egyetemista Mekkáját, Selmecbányát. Előtte még elmentünk megnézni Sztrecsén várát, ami a Vág folyó mellett egy hatalmas bevehetetlen sziklán magaslik az autóút felé.

DSC_6933 DSC_6936 DSC_6946 DSC_6951

Szóval az utazást Selmecbányával zártuk, vagyis nem, mert utána még nem kevés út volt hátra, de az élmények és látnivalók ott befejeződtek. Próbáltam minél több mindent megmutatni, és emellett még egy normális időben haza is indulni. Hát kevés oda egy nap így. A Kálváriát csak messziről láthattuk, és a bányába sem tudtunk lemenni, de végigvettük a szerintem kötelezőket, mint pl. a Leányvár, az Óvár, a Klopacska, az Akadémia, még az abszintos tóhoz is felmentünk, de az most nem is volt olyan abszintos, mint amilyenre emlékeztem. És természetesen ami nem maradhatott el a Matej-ben egy vágott sör az egész családnak. Csak nekem nem, mert valakinek vezetnie is kellett. Örültem, hogy tetszett nekik a város, és kicsit többet megtudtak a mi kis hagyományainkról.

DSC_6962 DSC_6966 DSC_6969 DSC_6978 DSC_6987 DSC_6998 DSC_7005 DSC_7007 DSC_7013

~ Szerző: szvincze - 2013. augusztus 21..

Egy hozzászólás to “Alacsony Tátra”

  1. […] héten amúgy is az Alacsony Tátrában túráztam egy gerinctúrán végig a ZEM-ben és nagyon élveztem. Nem volt baj a kövekkel sem, […]

Hozzászólás